14e dag 28 juli - Rihona naar Ifaty. - Reisverslag uit Ifaty, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 14e dag 28 juli - Rihona naar Ifaty. - Reisverslag uit Ifaty, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

14e dag 28 juli - Rihona naar Ifaty.

Door: Ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

31 Juli 2011 | Madagascar, Ifaty

Vandaag een lange reisdag naar Tulear en Ifaty. Bij elkaar zo'n 270 km, waarvan de laatste 35km over een "Afrikaanse zandweg", met veel kuilen en los zand. We vertrekken om half acht, na wat geharrewar over de rekening van het hotel. Het landschap verandert snel. Achter en naast ons de zandsteen bergen van Isalo en voor ons de glooiende steppen. De laaghangende mist tegen de bergen geeft het landschap een speciaal karakter.
We passeren diverse mijnstadjes, waar gezocht wordt naar edelstenen zoals saffieren. Frank geeft aan dat het hier niet ongevaarlijk is en het best te vergelijken is met "het wilde westen". Dat blijkt ook als we de saffierwinkels zien, die zijn voorzien van stalen luiken en traliewerk. Ook staan er bewakers bij de shops. Ook zien we een aantal nieuwe mijnstadjes, die vorige jaren zijn ontstaan na een grote saffiervondst.
De weg is prima, al zien we onderweg wel dat de laagstaande zon een automobilist heeft verblind, waardoor de auto in de berm is geraakt en over kop is geslagen. Zo te zien is iedereen er redelijk uit gekomen. Verderop worden de eerste grote baobabs zichtbaar, wat weer een fotomomentje geeft.
Na 230km gaan we lunchen, terwijl de zee in de verte zichhtbaar is. Het kanaal van Mozambique. Tevens Fem gebeld tgv haar verjaardag. Was leuk hè, met ook Pa en Moe op de achtergrond!
Om twee uur arriveren we in Tulear en na een korte stop gaan we de laatste 35km zandpad op. Ondanks dat Evelien en ik vandaag voor in de bus zitten, is de inspanning groot om in je stoel te blijven. Na een 15km wordt even gestopt bij kruik baobabs (fotomoment) en spiny bomen (toch wel). De lokale bewoners, nu veel meer Afrikaanders, zijn niet blij, "want we lopen door hun tuin"(?!). De dreigende houding snel ontvlucht en de laatste etappe afgelegd. We eindigen bij een schitterend hotel Bellevue, aan het strand, met voor de meesten een eigen bungalowtje aan het strand met uitzicht over zee. Bounty gevoel.
Naast het hotel een vissersdorpje, waar een en al bedrijvigheid heerst, nu de vissers met hun pirogues (kleine 1 rig zeilboten met een emmertuig) terugkomen van zee. Een welkomstdrankje, kamers verdelen en bijkomen. 's Avonds een redelijk diner waarbij sommigen de volgende morgen last van maag en darmen hebben. Het zou de vis geweest kunnen zijn. Overigens een prima hotel.
Morgen een rustdag. We zijn er aan toe.