7e dag 21 juli Ambositra naar Ranomafana - Reisverslag uit Ambositra, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 7e dag 21 juli Ambositra naar Ranomafana - Reisverslag uit Ambositra, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

7e dag 21 juli Ambositra naar Ranomafana

Door: Ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

22 Juli 2011 | Madagascar, Ambositra

Vandaag is een korte reisdag van Ambositra naar Ranomafana. Om half acht vertrekken we vanaf het hotel (dus om 0700 bagage inleveren) naar het in Ambositra gelegen hotel/restaurant Violette voor het ontbijt.
De dames van de sjaaltjes doen verwoede pogingen om hun waar aan ons te slijten, wat gedeeltelijk lukt. Het ontbijt bestaat uit gebakken ei, stokbrood, croissants, fruit, koffie, thee en sap. Kortom: een feestje!
Om half negen in de bus en op weg. Al gauw breekt de zon door en jaagt de ochtendmist weg. De eerste stop is in een klein gehucht in het gebied van de Betsileo, die hun huizen hebben versierd met houtsnijwerk. We lopen door het dorpje met een schare kinderen die naar ons roepen:Fasah, Fasah (blanke)! bonbon? (snoepje) Hoewel veel mensen in Madagascar Frans spreken, is de voertaal Malagasy. We maken al snel contact met de dorpelingen. Malagasy blijken erg vriendelijke en vrolijke mensen, die hard werken voor de kost. Ondanks dat de bevolking erg arm is. Een enkeling van onze groep waagt zich eraan om de vrouwen te helpen met een houten paal, de mais te stampen in een houten stolp. Dit tot grote hilariteit van de dorpsbewoners en onszelf.
De volgende stop is in een wat groter dorp (Ambohimahasoa) wat zoveel betekent als "het dorp waar het goed is". Hier hebben we gelegenheid een uurtje rond te lopen en de huizen, mensen en bedrijvigheid te volgen.
De picknic lunch wordt gebruikt op een uitzichtpunt onderweg, een half uur rijden van Ambohimahasoa . Het bekende recept met baguette, kaas, worst, tomaat, pindakaas, nutella etc. Appeltje of winterwortel toe.
De trip wordt vervolgd en al gauw komen we weer in het tropisch regenwoud. Je ruikt meteen de vochtige aarde en het ontboste soms wat kale landschap is veranderd in dicht oerwoud. Een magnifieke waterval onderweg naar het "Arboretum Ramonafana" dwingt tot een fotomoment. De Andriamamovoka waterval is adembenemend!
Vele foto's gemaakt en ook van de vochtige omgeving, waar kleine orchideeen bloeien.
Het hotel ligt aan dezelfde rivier en om half vier wordt ingechecked. We hebben een huisje/kamer met uitzicht op de rivier. Genietend van een Malagasy whisky wordt dit verslag gemaakt, zittend voor het huisje, met uitzicht op de rivier, terwijl kleuren vervagen en de nacht langzaam valt. Kinderen van het tegenoverliggend dorp vermaken zich met allerlei spelletjes, waarvan wij alleen de geluiden opvangen. Evelien maakt een rondje door het dorp.
Diner is uitstekend: Cantonese rijst vegetarien en met kip (voor mij)
Morgen een hike door het Ranomafana park van zo'n 12 km. Vroeg op, dus nu snel slapen. 21 uur.