9e dag 23 juli - Ramonafane naar Ambalavao - Reisverslag uit Ambalavao, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 9e dag 23 juli - Ramonafane naar Ambalavao - Reisverslag uit Ambalavao, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

9e dag 23 juli - Ramonafane naar Ambalavao

Door: Ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

23 Juli 2011 | Madagascar, Ambalavao

Vandaag is het feest! Frank onze reisleider is jarig en Martin ook. De ontbijttafel is door Guida versierd met kaarsen en ballonnen, en de stoelen van de jarigen zijn versierd met vlaggetjes (servetjes) en balonnen. Voor de jarigen is door de groep een taart gekocht, die 's morgens vroeg door Guida is ontvangen, en die ergens vandaag zal worden aangesneden als verrassing (dus niet verklappen!).
We vertrekken om half negen naar het volgende reisdoel en zullen onderweg vele malen stoppen, om te wandelen of voor de picknick. De eerste stop is het gehucht Ambatovaky, waar vele kleine smederijtjes zijn. Allerlei gereedschappen worden gemaakt, zoals scheppen, bijlen en messen. We wandelen door het dorpje en tussen de iets verder van de weg liggende huizen/hutten. De kinderen achtervolgen ons "Vasaha, vasaha, bonbon? Cadeau?" Sommige smids werken met drie man tegelijk aan het bewerken van het gloeiende staal. De vierde bedient de van bamboebuizen gemaakte blaasbalg. Voor het nemen van foto's wordt een kleine fooi betaald.
De volgende stop is Fianarantsoa, de tweede grote stad van Madagascar. Gelegenheid voor koffie, een wandeling, of een bezoek aan het foto atelier van Pierrot Men, de bekende (?) fotograaf, die veel Malagasy mensen en landschappen in prachtige zwartwit opnames heeft afgedrukt. Na een uurtje trekken we verder naar de lunchplaats. Een picknicplaats met een prachtig uitzicht over de vallei. Roofvogels cirkelen hoog boven ons. De lunch bestaat deze keer uit vooraf klaar gemaakte baguettes met kaas, ham/kaas of ham, croissants met als nagerecht een gevulde koek, of de verjaarstaart. De taart en hoe die was besteld, was voor Frank een vraag en voor ons een weet. (Soms gaan we zonder Frank op stap en gisteravond was zo'n moment)
De oude baas, die ons bekijkt, zittend op een boomstronk, wordt erg blij als datgene wat over is, aan hem wordt gegeven.
Na een uurtje vertrekken we voor het laatste deel van de tocht.
Onderweg nog een stop bij prachtige rijst terrassen en bij een uitzichtpunt boven Ambalavao. Het landschap verandert nu duidelijk en de invloed van de Andringitra bergen is merkbaar. De wind neemt toe en de dagtemperatuur wordt lager.
Halverwege de middag arriveren we in hotel Aux Bougainvillées, waar we inchecken in eigen huisjes. De hotelnaam is duidelijk als we de 20 meter hoge bougainville zien met paarse rode en oranje bloemen! Eerst bezoeken we een papier fabriekje op het terrein van het hotel, waarbij getoond wordt hoe papier wordt gemaakt uit boomschors. Uiteraard gevolgd door een bezoek aan het bijbehorende winkeltje met mogelijke impulsen voor de lokale economie.
's Middags een verkenningstocht op eigen houtje door het dorpje. Anton Pieck huisjes en een bedrijvige markt. Wederom trekken we veel bekijks en het "Vasaha, Vasaha!" is niet van de lucht. Evelien met blauwe ogen en blond haar trekt veel mannenogen, maar ook kinderen.
De dag wordt afgesloten met een gezamenlijke borrel ter gelegenheid van de jarige Frank en Martin, gevolgd door de avond maaltijd.
Morgen (zondag) uitslapen voor de liefhebbers of nog even naar de markt om inkopen te doen voordat we morgen met 4wheel drives vertrekken naar de Andringitra bergen. De bus is daarvoor niet geschikt door de slechte condities van de weg er naartoe. Evelien en ik hebben onze zinnen gezet op een bezoekje aan de kleurrijke markt. Vertrek per jeep om half elf.