11e dag 25 juli. Hike in Andringitra gebergte. - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 11e dag 25 juli. Hike in Andringitra gebergte. - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

11e dag 25 juli. Hike in Andringitra gebergte.

Door: Ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

25 Juli 2011 | Madagascar, Antananarivo

Om 0600 is het overal, alhoewel iedereen zelf z'n wekker zet. Vandaag een hike waarbij de moeilijkheidsgraad door iedereen zelf een dag eerder gekozen is.
Eerst ontbijt en tevens lunchpakket klaarmaken. Na ontbijt inschepen in de jeeps op weg naar het vertrekpunt. We hebben een beetje pech met een jeep, die z'n uitlaatgassen naar binnen blaast, door lekkage. Binnen no time hebben Evelien en ik gillende hoofdpijn, maar ramen open en frisse lucht door de bak lost het iets op.
Na 3 kwartier komen we op het vertrekpunt. We nemen een drager (Bruno) om 1 rugzak te dragen en beginnen de zware tocht met een klim van 800 meter. Er zijn 3 rustpunten en die hebben we nodig ook! We klimmen naar zo'n 2100 meter onder begeleiding van 3 gidsen en 8 dragers. Een prachtig landschap achter de 1e bergtoppen is de beloning. Het is net als een maanlandschap. Veel korstmossen in allerlei kleuren met hier en daar een prachtige cactus. Ook een eerste blik op het droge westen van Madagascar. Na een oversteek door een pas keren we terug naar de wat nattere oostkant van de Andringitra bergen.
We lunchen bij de bron van de "konings waterval" waar het water, zelfs voor ons gewoon is te drinken. De legende van de koning en de koningin wordt verteld door de hoofdgids. De clou van het verhaal is dat na een gescheiden bad in de twee bronnen, de koningin toch zwanger blijkt te kunnen raken(!).
De tocht gaat nu verder vooral naar beneden wat voor de één makkelijker is en voor de ander een uitdaging. Onderweg nog een mooi uitzicht op de volle lengte van de beide watervallen. Na een wat saai stuk door hoog struikgewas zijn we rond half vier terug op de plek waar we vertrokken. Daar wacht voor sommigen een mentale tegenvaller, als blijkt dat er geen jeeps meer zijn. Dat betekent 1 uur verder wandelen naar de gite. Evelien en ik hadden dat al gepland, na de onprettige ervaring 's morgens. Om half vijf wandelen we het terrein op en worden "binnen gehaald" door de anderen. De gladiolen zijn er niet bij. Een welverdiende cola of bier en een relatief warme douche! Geweldige dag!
Na het avondeten (ook die andere kippen hebben het loodje gelegd) snel de bagage in orde maken en slaapplaats inrichten. Het wordt snel donker. Acht uur is het "lichten uit, Stilte", morgen om 5 uur op voor de lange terugtocht naar Ambilavao.