8e dag 22 juli Ranomafana Parc - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 8e dag 22 juli Ranomafana Parc - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

8e dag 22 juli Ranomafana Parc

Door: Ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

22 Juli 2011 | Madagascar, Ranomafana

Na ontbijt naar ingang van het beschermd natuurgebied. De gidsen worden toegewezen, waarbij de groep cf. de van te voren opgegeven routes wordt verdeeld. Route 1 en 2 duren 4 tot 5 uur en concentreren zich rond het gebied van de bamboe lemuur, de black and white Edward Sifaka en de red front head lemur. Route 3 gaat sneller door hetzelfde gebied en trekt daarna verder het primaire regenwoud in en eindigt met een spectaculaire afdaling via kleine dorpjes terug naar het hotel. Ook deze tocht duurt 5 uur.
Evelien en ik, samen met Frederike en Roger en onze reisleider Frank, kiezen route 3 en vertrekken iets later.
Onze gids, Bertrand, geeft uitleg over het park, het ontstaan, en de diverse onderzoeken die nog lopen.
Bij passage van de loopbrug over de Namorona rivier zien we een Madagascar Buizerd, uitrusten op een boomtak.(foto momentje). We trekken verder het bos in en spotten al snel een troep bruine lemuren. Ze springen van tak naar boom en eten diverse bladeren en vruchten. Terwijl we proberen foto's te maken, blijven ze vlakbij (minder dan 3 m!) rustig op een tak zitten eten. Na een omtrekkende beweging via het pad, komen we ze even later weer tegen. Nu zitten en lopen ze op de grond. Vele foto's mislukken door de auto focus instelling en mijn oude Nikon FM met filmrolletjes, heeft te weinig licht.(Vandaag erg veel bewolking en dus weinig licht onder het bladerdak).
Verderop een familie bamboo lemuren, de zwart witte Edward Syfaka en de red head Syfaka. Zeer moeilijk te fotograferen, met tegenlicht dat door de bladeren schijnt. Toch een geweldige belevenis!
Na een korte rustpauze op een uitzichtplek, trekken we verder naar het primaire regenwoud. (het secundaire woud is ontstaan, nadat de mens dit in de vorige eeuw had gekapt voor hout, of landbouw. Inmiddels is het weer opnieuw opgegroeid, onder andere doordat het nu beschermd gebied is.)
Het primaire woud heeft enorm dikke bomen en is ook veel ouder, waardoor er een andere vegetatie groeit.
Als we het woud verlaten, beginnen we aan de 700m steile afdaling naar de rivier. Het is nu overleven en alle zeilen bijzetten om gecontroleerd naar beneden te komen. De daling is zo'n 50% met grote stappen, via wortels, gladde stenen (het regent inmiddels) en steile paadjes. Maar we redden het, waarbij iedereen heelhuids beneden komt. Lokale bewoners kijken hun ogen uit, als 5 bezwete toeristen over hun erf wandelen. Het begint inmiddels harder te regenen, dus snel verder.
Om 1300 terug in hotel en opknappen, eten, etc.
Vanmiddag dorp Ranomafana in en de laatste verslagen op i-net zetten.
Oh ja Ron, de ontbijten/lunches zijn nog steeds met pindakaas/winterpeen. Alternatief is stokbrood, cake en da's ook niet alles (wel met smeerkaas natuurlijk, van La vache qui rit) :-)
Morgen een reisdag, waarbij er 2 jarig zijn in de groep (waaronder onze reisleider Frank)
Ies en Evelien.

• 22 Juli 2011 - 17:42

PaMa:

5Reisverslagen in één keer!We kunnen het hele weekend vooruit.Ik heb veel foto's gedownload vanaf Google maps en Earth en heb een aardig beeld van jullie reis.Fijn hoor.we zijn bijna jaloers!

• 22 Juli 2011 - 19:13

Mary & Jack:

Het is echt een geweldige trip die jullie maken en het reisverslag is een genot om te lezen. We blijven jullie volgen en mee genieten van deze prachtige verslagen. Vanuit een herfstachtig NL heel hartelijke groetjes en knuf. M & J

• 22 Juli 2011 - 19:13

• 22 Juli 2011 - 19:14

• 22 Juli 2011 - 19:27

Dorien En Piet :

hoi avonturiers wat weer een mooie verhalen, heb ze net op mijn best aan dorien voor zitten lezen nog heel veel mooie belevenissen en we blijven jullie volgen groetjes dorien en piet

• 22 Juli 2011 - 20:53

Ron:

Nou, als de ingredienten pindakaas, winterpeen en Nutella elke dag zo'n spectaculaire dag opleveren, weet IK nu wel wat ik voortaan ga eten... !!

Mooi geschreven reis tot nu toe, zien het een beetje voor ons. En dan bij dat alles natuurlijk érg weinig toeristen op die plekken, dus extra bijzonder voor jullie. Zijn erg benieuwd naar jullie verhaal en de foto's...
    PS: flitsen bij tegenlicht kan goed werken, maar kost ook batterijen en zou het de lemuren verstoren?

• 22 Juli 2011 - 20:57

Ron:

PS 2: een geschikte stok onder je fototoestel als soort statief (ev. iets aanpassen) kan ook wel eens helpen bij te lage sluitertijden. Kun je sfeervolle foto's mee bereiken.

Maar we zijn er zeker van dat jullie foto's sowieso al heel bijzonder zijn en worden hoor!

• 23 Juli 2011 - 09:51

Fem En Frans:

Petje af voor het bijhouden van alle verslagen en dat bij een overvol programma. We zijn nu al benieuwd naar bijbehorende foto's.
    Overigens snappen we niet helemaal waarom je je "oude" Nikon hebt meegenomen. Of is oud zo oud nog niet? XXX