10e dag 24 juli - naar Andringitra gebergte. - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 10e dag 24 juli - naar Andringitra gebergte. - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

10e dag 24 juli - naar Andringitra gebergte.

Door: Ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

24 Juli 2011 | Madagascar, Antananarivo

Om half acht "overal", en gereed maken voor vertrek. Er is gelegenheid om nog even naar de markt te gaan.
Daarna embarkeren we om half elf in 4 4wheeldrives om de tocht te maken naar het Andringitra National parc. De bagage wordt in 2 pickups geladen,samen met cola, bier en levende have (zo'n 6 kippen in een mand)
Zo'n 5 uur over wegen waar je inderdaad een jeep voor nodig hebt. Veel geslinger en soms afzien. Door vele dorpjes en ook gelegenheid om zelf een stuk te lopen. Van de overkant van de vallei schalt het Salaham! Salaham! naar ons toe. het blijkt al snel dat er ook op deze manier tussen gemeenschappen wordt gecommuniceerd. Na zo'n 4 km lopen stappen we weer in de jeeps en arriveren rond 4 uur bij het informatiecentrum. Frank geeft uitleg over de hike routes die morgen gevolgd kunnen worden. Er is een groene route van ongeveer 5 km die "onder blijft" en relatief eenvoudig is. Goed zicht op de beide watervallen en verwachtbaar 3 uur 's middags terug in de "gite". De andere route is de lange route en duurt tot 4 uur 's middags. Gaat beginnen met een steile klim en gaat daarna achter een rotspartij langs met zicht op de oostzijde van het Andringitra gebergte. Daarna terugkeer naar de westzijde, vóór een andere rotspartij langs en terug naar het startpunt. Het wordt door Frank visueel gemaakt aan de hand van het uitzicht vanuit het info centrum en een kaart. Evelien en ik besluiten voor de uitdaging; de lange route. Uiteindelijk besluiten 8 personen voor de lange route en 11 voor de route langs de watervallen.
We vertrekken naar de slaapplaats nadat een aantal gidsen zijn uitgekozen door Frank en ook is aangekondigd dat we morgen dragers nodig hebben.
We slapen in een Gite, wat voor sommigen onder ons herinneringen oproept aan de grote slaapzaal van het zomerkamp, anderen slapen in een eigen "suite".
Wij slapen met 3 stellen op een zaaltje.
's Avonds contact met een Noor en een Fransman, die op de motor een tocht maken. De gite wordt bevolkt door diverse toeristen! Frank slaapt in z'n eigen tentje. Brrrrrr!
Douche is koud, bed is even wennen, zo met 6 slapen op een zaaltje. Maar de avond valt snel en na een korte avondwandeling, het avondeten (helaas kip Carolien, ondanks je geklaag tokken onderweg, ben je vanavond opgediend op een mooie schaal!) gaan we vroeg naar bed. Maar niet voordat de nachtelijke hemel is verkend! Een enorme sterrenpracht ontvouwt zich aan de nachtelijke hemel. Zuiderkruis, Melkweg en Schorpioen zijn duidelijk herkenbaar. Miljoenen sterren zijn goed zichtbaar doordat het echt donker is!
Om 8 uur 's avonds liggen we er in.
Morgen vroeg op om 0600 voor de lange hike!