22 juli Boottocht Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 22 juli Boottocht Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

22 juli Boottocht Inle Lake

Door: ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

22 Juli 2016 | Myanmar, Nyaungshwe

22 juli boottocht Inle Lake
Gisteravond een prachtige zonsondergang met veel boeren die in het avondlicht naar huis varen. Vannacht ook nog lang genoten van de bootjes op Inle Lake die vlak langs ons huisje op palen tuften. Ook de beroemde beenroeiers gezien. Knap hoe ze met hun arm en hun been het bootje voortroeien!
Vandaag alweer uitchecken uit de Golden Cottages I (kennelijk is er ook een II) en met wat lichte regen en 24 graden vertrekken we per boot naar een weverij. Inle Lake bestaat uit meerdere dorpjes op palen die alleen per boot bereikbaar zijn. Door nauwe slootjes van hooguit 3 m breed scheuren we op hoge snelheid naar de diverse lokaties. Het is inmiddels droog en een waterig zonnetje breekt door. Eerst bezoeken we de grootste weverij in Myanmar, dan een smid, vervolgens een scheepswerfje waar de teakhouten bootjes worden gemaakt, waar vrouwen ook sigaartjes rollen, de grote pagode waar elk jaar een miljoenen processie plaats vindt in oktober en we eindigen de ochtend in een prachtig familiehuis waar een heerlijke lunch wordt geserveerd. Shan noodels, rijst- en tofucrackers met mango en dragonfruit toe. Een klein buitje wachten we af en vervolgen onze rondvaart via een zilversmid, verbazen ons daarna over de vrouwen met de lange nekken, die afkomstig zijn van een kleine stam uit Myanmar. 23 ringen bij de oudere dames en minder bij de 2 jongere meisjes. Het is een vreemd gezicht om iemand te zien die een nek heeft die 12 cm is uitgerekt (of beter waar de schouders zo ver zijn gezakt) door het gewicht van de bronzen ringen (zo'n 3-4 kg!). Ook de traditie en het ontstaan wordt ons door Aung Aung uitgelegd. We gaan verder naar het 'klooster met de katten'. 180 jaar oud en volledig opgetrokken uit teakhout. Prachtige beelden en dus zoals gezegd ook vele jonge katten. Achter het klooster zien we de drijvende tuinen, waar tomaten worden geteeld. De drijvende stukjes land zitten met bamboestokken aan de bodem verankerd. Het is inmiddels echt droog en de zon schijnt volop! Wat een mazzel. Omdat het inmiddels 5 uur is, varen we naar ons hotel in Nyaung Shwe. Een half uurtje varen met zo' n 50 km/u. Inle Lake is 13 km lang en 7 km breed, met overal drijvende tuinderijen en lotusplantages. Het getuf van de vele boeren in hun bootjes maakt dat het een drukte is van belang. Ook vrouwen, die terugkeren van het 'land' zijn met een ferry op weg naar huis.
Om 6 uur afgemeerd in Nyaung Shwe en op zoek naar een schoenwinkel voor Evelien. Morgen op de markt maar eens verder kijken want hier niet echt haar maat. En om nu de rest van de vakantie op slippers door te brengen?
Morgen een dag naar eigen besteding. Rustig aan maar, en veel kleding wassen en drogen. Ook per fiets op weg naar een wijnboerderij. We zien wel.

• 23 Juli 2016 - 08:58

Ron:

Had jullie tre4kkingtocht en het meer gegoogel-earth-d, en foto's aangeklikt. Zonder geluiden en zonder geuren toch een goed beeld gekregen, naast jullie reisverslag. Echt bijzonder. Die smalle slootjes goed te zien. En de beenroeiers, apart! Had je op de Cornelis Tromp aardig de blits mee gemaakt.
    Jammer dat er nog geen mogelijkheid is op internet om geuren over te brengen, weet uit mijn reizen destijds dat die heel veel aan de sfeer toevoegen, maar kan me nu beter inleven bij jullie reis.

Leuk zeg, in kort bestek een aantal van die factorijtjes bezoeken! Groet uit nu alweer een paar dagen heet Holland!

• 23 Juli 2016 - 14:08

Fem:

Ja ik vroeg me ook al af of Evelien niet in de problemen zou komen met wandelen nu ze geen schoenen meer heeft. Hopelijk vinden jullie iets. Leuk dat jullie al die plaatselijke ambachtjes bezoeken. Ik schoot in de lach bij "hangschouders" Ik weet niet wat beter is " hangschouders" of "hangtieten", maar volgens mij maakt het niet veel uit, zolang je er zelf geen probleem mee hebt. Ouder worden we allemaal met of zonder rimpels, (k)ringen en hang dingen. Ben wel blij dat ik niet ook nog eens ringen in mijn oren heb. Moet ik die ook nog meesjouwen ;)

Ik ga nu Atie weer even bellen. Groetjes