13 juli Kyaukme - Hike door Palaung - Reisverslag uit Kyaukme, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 13 juli Kyaukme - Hike door Palaung - Reisverslag uit Kyaukme, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

13 juli Kyaukme - Hike door Palaung

Door: ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

13 Juli 2016 | Myanmar, Kyaukme

13 Juli. Met de bus naar Kyaukme en hike door Palaung gebied
Vanmorgen vroeg op, want de bus naar Kyaukme vertrekt om half acht vanaf het postkantoor. We nemen afscheid van een perfect hotel Thai House Resort met een ongelooflijke service. We krijgen zelfs flesjes water mee voor onderweg!
De tuk staat precies om 7 uur klaar en we rijden naar de bushalte. Daar staat ook onze (jonge) gids Kyalaw met motorbike. We nemen afscheid en gaan aan boord. Veel lokale bevolking stapt in en de bus stopt bij iedereen die zn hand opsteekt. Ook neemt hij pakketjes mee en doet bestellingen afleveren. Na anderhalf uur arriveren we in Kiaukme (Tsjoumeh) en Mr. Ni Ni (Nai nai) staat ons al op te wachten. (Bord met onze namen) Tot onze stomme verbazing spreekt hij Nederlands. (Een beetje). Met een tuk naar guesthouse 'One Love' (Benieuwd waar de second love dan is -:) ) en instructies voor de trektocht door de heuvels rond het stadje. Het is mooi weer weliswaar bewolkt maar 27 graden en in de loop van de dag zon!) Het vooruitzicht is een tocht van 4-5 uur dus veel water mee, poncho en camera. Met de tuk overbruggen we het eerste stuk. De chauffeur doet erg zijn best geen kuil te missen dus .... om 10 uur beginnen we aan de trektocht omhoog. De Shan people leven beneden de 1500m hoogte, de Palaung leven tussen 1500 en 2300 m. Ni Ni geeft ons uitleg over hoe dat historisch zo is gegroeid. Ook legt hij uit dat de spanning tussen Shan en Palaung wat toeneemt in aanloop naar de parlements verkiezingen. Dat manifesteert zich overigens alleen tussen beide legers en niet zo tussen de mensen. Helemaal begrijpen doen we het niet overigens. Ni Ni blijkt vol met grapjes en kan ook goed goochelen. Onderweg vertoont hij allerlei trucs en zelfs met uitleg!
Om 12.30 zijn we in een Palaun dorpje waarbij we onderweg nog Shan vrouwen in een rijstveld tegenkomen, die rijstplanten aan het verspenen zijn. E

• 13 Juli 2016 - 14:27

Ron:

"Met de tuk overbruggen we het eerste stuk..." Grappig.
    De Birmezen zijn waarschijnlijk zo trouw, dat ze nooit aan een second love toekomen... :-)
    Wat een bizarre onverwachte logistiekjes weer, heerlijk! Communicatiefjes ook. En dan nog de goocheltrucks uitleggen ook, haha!
    Slalommen met de tuk, zien het voor ons. Jammer van die spanningen tussen die volkjes daar...
    Ontbreekt er een stukje, Na "verspenen" slechts nog een "E".
    Hier Birmaanse stortbuien en een vleugje zon, 20 gr.

• 14 Juli 2016 - 09:53

Fem:

Zo ben weer helemaal bij gelezen. Wat een intensieve vakantie. Maar leuk om te volgen. Zie de hobbelige weg helemaal voor me. Heb eens een filmpje gezien van verslaggevers over de gevaarlijkste weg door ....???? met een auto over een bergpas zo smal en vol met kuilen. Enfin worden je darmen ook weer eens op zijn plaats geschud moet je maar denken.
    Die foto trouwens: mijn blik werd eerder naar de persoon links op de achtergrond getrokken.