12 juli Hsipaw en Shan dorpen - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 12 juli Hsipaw en Shan dorpen - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

12 juli Hsipaw en Shan dorpen

Door: ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

12 Juli 2016 | Myanmar, Hsipaw

12 Juli Boottocht
Vandaag een boottocht op de DokTha Waddy River, die door Hsipaw stroomt. We lopen van het hotel door het schilderachtige dorpje. 't Weer? Droog half bewolkt en 27 graden. -:)
Onderweg passeren we de markt, die we vanmiddag zeker gaan bezoeken. Opnieuw mooie fotomomenten. Naast een klein huis lopen we een smal paadje af en dalen via een stenen trap af naar de snel stromende rivier. Onze korjaal (zal hier wel anders heten) ligt klaar met de boatdriver aan achterin. We stuiven met zo'n 40km/u de rivier op. Onderweg prachtige foto's gemaakt. Onderweg wordt snelheid geminderd als we foto's willen maken. Veel Kingfishers gezien. Vogels met blauwe rug en bekend om hun goede visvangst. Ook waterbuffels en vrouwen die aan de rivier de was doen. Na een uurtje stoppen we bij een strandje om te zwemmen. Gelet op de temperatuur ziet dat er aantrekkelijk uit, maar de rivier stroomt best nog wel snel en het water is rood van het zand. Met Kyaw doen we een wedstrijd steentje keilen. Hij wint met 8x stuiteren.
Op de terugweg stoppen we bij een Shandorpje So Long (zo klonk het) waar we het 200 jaar oude klooster bezoeken. Ook delen we de uit NL meegebrachte schriftjes en pennen uit bij een lokale Shan basisschool. De allerkleinsten zijn dolblij.(de leraressen ook!) Het klooster is erg bijzonder. Een wandeling door het dorpje ook!
Om 1400 zijn we terug in Hsipaw en we bezoeken opnieuw een pagode met een volledig uit bamboe opgetrokken Buddha. Daarna terug naar hotel en 's middags vrij ter eigen besteding.
Het is erg warm en benauwd dus ies heeft het even moeilijk. Veel water drinken en zorgen dat er zout in het systeem komt! Na een half uurtje rust op de airco hotelkamer kom ik wat bij. Daarna naar de overdekte markt met veel foto momententen. Een vriendelijke mevrouw wijst ons een goudsmid waar Evelien kan eksteren. (Valt een beetje tegen overigens)
Na terugkeer in hotel vragen we fietsen te leen bij de receptie, want we willen nog het Shan paleis bekijken. Dus op weg op 2 fietsen. Wederom een feestje. Ook bezoeken we de Mahamuni Pagode per fiets. Vissenvoeren is de Birmese variant van ' eendjes voeren'. Ouders met kinderen komen naar de tempel en kopen buiten zakjes visvoer. Sommige kids eten dat overigens liever zelf op -:).
Om 1900 terug en na een verfrissende douche diner in het uitstekende Thai House resort hotel. Daar ontmoeten we onverwachts ook een collega van Evelien, met vrouw en 2 dochters die net uit NL zijn aangekomen.
Morgen op weg naar Kiaukme (Tsjaumeh) per lokale bus en vervolgens een dag hiken door de heuvels waar we het Palaung volk zullen tegenkomen.

• 12 Juli 2016 - 22:31

Ron:

In Nederland is de kleinere ijvogel te zien, ook mooi met iriserend blauw als bij een vlinder. Schijnen wel 200 soorten te zijn.
    Leuke relaxte dag zo te lezen, wel jammer van de overlast van de warmte. Zal wel vochtige warmte zijn... Een ventialatortje op batterijen zal je daar misschien niet kunnen krijgen? Een waaier dan? Mooi al die verschillende soorten kloosters! En leuk dat Evelien haar collega tegenkwam, je houdt 't niet voor mogelijk! Toch geen werkoverleg gehad he... :-) ...
    Paulung volk... Klinkt spannend! Ja, in die contreien heb je nog heel veel volkeren en volkjes.

• 14 Juli 2016 - 09:35

Fem:

Ja de Kingfisher hebben wij in Afrika ook gezien en gehoord. Hij maakt een heel specifiek geluid. Je hoort hem ook vaak op de achtergrond als"muziekje" bij een film van dat land. Voor mij is hij dan ook verbonden met Afrika maar dat is onzin natuurlijk. Moest wel even nadenken over " eksteren" Ik dacht aan een verschrijving o.i.d. En maar verzinnen wat het anders zou kunnen zijn. Toen ineens...... ja natuurlijk! Wij zeggen "hamsteren" maar ja zij komt van Amsterdam natuurlijk. Verschil moet er zijn ;)
    Jullie hebben toch wel de douane ap geinstalleerd?

Veel plezier nog.