16 juli Met de bus naar Bagan - Reisverslag uit Myene, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 16 juli Met de bus naar Bagan - Reisverslag uit Myene, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

16 juli Met de bus naar Bagan

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

16 Juli 2016 | Myanmar, Myene

Om 07.30 arriveren we op het grote busstation buiten Mandelay. Het krioelt van de mensen, bussen, auto's en handkarren. Hoe je als buitenlander hier ooit je bus moet vinden is ons een raadsel, maar Tjedeh, de chauffeur, weet het feilloos te vinden. Er zijn zitplaatsen voor ons gereserveerd en de bagage gaat onderin. Er zijn meer buitenlandse toeristen (backpackers) aan boord. Logisch want we gaan immers naar een toeristische trekpleister. Bagan is waar Birma oorspronkelijk is gesticht en er is erg veel archeologisch te zien. Op 8 juli 1975 is het gebied getroffen door een zware aardbeving, maar inmiddels is een deel van de 14e eeuwse tempels en kloosters weer opgebouwd. We zijn benieuwd!
We worden opgewacht na aankomst in Bagan (1400) door een gids van Khiri travel die ons naar het Zfreeti hotel brengt. Bij de stadsgrens van Bagan worden we onaangenaam verrast als blijkt dat we 25.000 Kyat pp moeten betalen om toegang te krijgen tot het cultureel archeologisch gebied. We vragen de Khirigids om uitleg en tonen onze verbazing. Hoe kan je nu 3 dagen Bagan in je reisschema opnemen en waarom zit dat bedrag van 25$ niet gewoon in de reissom?! We betalen morrend en vinden het relatief gezien een exorbitant bedrag. We geven aan hierover een klacht in te dienen. De gids biedt ons aan dat we de volgende dag aansluiten bij een dagtrip naar Mt. Popa met vervolgens een boot trip op de Irrawaddy rivier om zonsondergang te bewonderen. Er is een TV crew die opnamen maakt en wij zullen als gasten van Khiritravel gratis aansluiten. Een goed aanbod, dat we accepteren.
De volgende morgen (zondag 17 juli) om 07.30 moeten we klaar staan in de lobby en worden we opgehaald. Ondertussen ontvangen we de sleutel van de beide mountain bikes die de komende dagen ter onzer beschikking staan. Daar maken we later in de middag al gebruik van door per fiets naar de Shwe-zi- gon pagode te gaan. Het is erg warm (30 graden) en het gebied doet woestijnachtig aan.
We genieten in het tempelcomplex van de lokale bezoekers die allemaal stuk voor stuk met ons op de foto willen. Vooral de blonde Evelien met blauwe ogen is een trekpleister -:). We hebben veel plezier. Eten doen we bij een lokale (italiaans opgeleide kok) Pizzeria. (Weer eens wat anders) Het smaakt prima, maar is toch wel anders als dat wij gewend zijn.
Morgen naar Mount Popa waar de 'nats' (geesten) wonen. (Onderdeel van het Budhisme). Dat wordt een bijzondere dag!
Nog even foto's overzetten van de camera op een USBstick en dan slapen.

• 17 Juli 2016 - 22:22

Ron:

Avontuurlijk, al die onverwachte wendingen. Die dan toch weer goed verlopen... :-) Ja, die onverwachte "toegangskosten"... Niet leuk. Maar zonsondergang op de Irriwaddy tijdens een boattrip met filmcrew, mmmm, niet gek!

• 18 Juli 2016 - 08:39

Fem:

Ja als er iets te verdienen valt zullen ze het niet laten haha. Dat was in Bangkok ook en dan is de taal een groot nadeel.Trouwens Frankrijk kan er ook wat van. Daar ga je ineens betalen voor zo'n opgraving als je al binnen bent en dan kun je niet meer terug. Geef ze eens ongelijk! Misschien moet je ook je prijs neerleggen voor foto met Evelien ;)
    Leuk om te lezen wel. Ik krijg er wel een beetje beeld bij.

• 18 Juli 2016 - 12:23

Dick:

Wij genieten van de reisbeschrjvingen en je schrijft leuk.