25 juli Mrauk U - Reisverslag uit Mrauk-oo, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 25 juli Mrauk U - Reisverslag uit Mrauk-oo, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

25 juli Mrauk U

Door: ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

25 Juli 2016 | Myanmar, Mrauk-oo

25 juli Mrauk U
Vanmorgen om 5 uur wakker van het lawaai van de regen op het dak van ons ' chalet'. Het komt uren lang met bakken uit de hemel. Regentijd toch? En nu maar hopen dat het straks droog is als we om half negen op pad gaan met Than Tun (aka Tom). En er moet ook nog wat was drogen.
Uiteindelijk vertrekken we om 9 uur in de stromende regen met een busje langs diverse historische lokaties. We beginnen bij de Dukkanthein tempel uit 1571, gebouwd door Koning Minphalaung. De tempel ziet er uit als een fort, maar de open gaten in de muur blijken licht- en ventilatiegaten te zijn. Binnen lopen we 2 rondgangen die uiteindelijk eindigt in een prachtige meditatieruimte voor de monniken. Tom verlicht de gang met zijn smartfoon als binnen het schaarse licht ook nog eens uitvalt. De tempel is prachtig en heel anders als dat we eerder tijdens onze reis hebben gezien. Het maakt ons bezoek aan Mrauk U echt de moeite waard. De 2e tempel ligt vlakbij maar het stort nog steeds dus gaan we met het busje. De Kothaung tempel uit 1553 gebouwd door de zoon van koning Minbin is nog mooier dan de eerste. De pagode heeft 90.000 afbeeldingen uitgebeiteld in de 2 rondgangen. De pagode is erg vervallen doordat hij gebouwd is met lichtere stenen, die de tand des tijds niet goed hebben doorstaan. We zijn de enige bezoekers en we zien vandaag trouwens maar 2 andere toeristen. Voor een kleine derde pagoda moeten we een glibberig paadje op klauteren in de stromende regen. Pluutjes uit Yangon komen nu goed van pas. We sluiten de morgen af met een thee (Lat Phat Ray chai) en genieten met Tom van de vele lokalen die aan de overkant naar de markt gaan.Ook discussiëren we met Tom over de verschillen tussen Myanmar, de Rakhine state en Nederland. Later bezoeken we de kleurrijke markt en krijgen veel contact met andere bezoekers en marktkooplui dankzij Tom. Het contact is erg leuk.
Na de lunch bij Moe's Cherry (inmiddels is de regen overgegaan in licht gespetter) gaan we naar een klooster (Sanda Muni Phaya) waar de oudste Buddha van Rhakhine wordt bewaard uit 320 voor Christus. Het klooster doet ook dienst als museum en als studielokatie voor novices en jonge monniken. Het bronzen Buddhabeeld is gevonden door een oude monnik en bleef zo lang goed geconserveerd doordat het in een oorlog in de 17e eeuw was bedekt met klei en cement, zodat het niet ten prooi zou vallen als oorlogsbuit. Het is onvoorstelbaar!
We sluiten de dag af met een bezoek aan de Shittaung tempel uit 1535 tijdens de hoogtij dagen van de Rakhine state. Het is het hoogtepunt van de dag. Een ongelooflijk aantal van 80.000 figuren zijn uitgebeiteld in de kalksteen muren van de omhoog cirkelende gangen. Voorstellingen van mensen die in die tijd leefden. Ook de koning en zijn familie zien we terug in de figuren.
Moe maar erg voldaan zijn we om 5 uur terug in het hotel. Het regent weer. Morgen een dag ter vrije besteding maar om 10 uur gaan we Than Tun weer zien op de markt. We duimen voor beter weer

• 25 Juli 2016 - 21:11

Ron:

Tempeldag dus, interessant. Wat een oude cultuur! En wij hier maar denken dat wij de wijsheid in pacht hebben...

• 26 Juli 2016 - 07:36

Fem:

Jammer van de vele regen, maar het maakt de reis denk ik ook mede tot een enorme belevenis.
    Je ziet wel het land onder ook andere omstandigheden en dat maakt sommige dingen denk ik nog schrijnender en de tegenstellingen nog extremer. Na regen komt zonneschijn toch?