20/21 juli Trektocht Kalaw - Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 20/21 juli Trektocht Kalaw - Inle Lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

20/21 juli Trektocht Kalaw - Inle Lake

Door: ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

21 Juli 2016 | Myanmar, Nyaungshwe

20/21 juli Trektocht Kalaw - Inle Lake
Vanmorgen om half negen maken we kennis met Aung Aung die ons gisteravond heeft gebriefed per telefoon wat er allemaal staat te gebeuren tijdens de tweedaagse trektocht. Met alleen onze dagrugzak en goede wandelschoenen aan stappen we in de auto die ons naar het begin van de trek zal brengen. Nog snel een warm vest uit de bagage getrokken en we gaan onderweg. De bagage wordt morgenavond afgeleverd in ons hotel op Inle Lake.
We treffen het met het weer. Droog 24 graden en zwaar bewolkt maar niet zodanig dat regen wordt verwacht. Vele trekkers ( meest studenten) lopen al op de trail. Zij doen een driedaagse trektocht en wij 2 dagen dus zij hebben er gisteren al zo'n 25 km opzitten. Het loopt lekker en af en toe mengen de groepen een beetje. Er zijn veel Nederlanders bij. Meestal backpackers die een tussenjaar hebben gepakt om een wereldreis te maken. Maar alle nationaliteiten zijn aanwezig. Vooral veel Belgen en Fransen. Na anderhalf uur stoppen we in het eerste dorp van de zeven. Thee, cola en mogelijkheid om een geweven longhi te kopen. Er wonen misschien 50 mensen in het dorpje. Na 15 minuten vervolgen we de trekking door rijstvelden, door meerdere dorpjes en over heuvels. We zien tomatenvelden, bloemkool, aubergine, zonnebloemen, gember, pinda's en chillipepers. Ook bonen, savoyekool en aardappelen komen we tegen. We leren het verschil tussen gewone rijst en kleefrijst. Na nog eens drie uur lopen , het is inmiddels twaalf uur, gebruiken we de lunch (Rijst met groenten, mango en dragonfruit toe) en rusten we tot 2 uur. In ons verblijfje staat een wat kort zelfgemaakt bed, dus ik neem het er even van!
In de middag ( het is nog steeds goed wandelweer) lopen we nog eens drie uur en komen rond half zes aan in het dorpje waar we overnachten. Een lokaal winkel/bar/gasthuis doet dienst als ons nachtverblijf. WC buiten zonder licht. Douchen met regenwater uit een ton en een pannetje als schep. Brrr koud! Na het eten met een lekker biertje en een cola gaan we om 8 uur slapen. Aung Aung heeft matrasjes geregeld en een muskietennet. Super! Hoofdlampen klaar voor als we er 's nachts uit moeten. Het altaartje van Budha doet even dienst als nachtkastje.
Volgende morgen 06.00 op en half zeven ontbijt. Allebei goed geslapen. Ontbijt is toast met gebakken eieren en fruit. Om 7 uur gaan we op pad. Het weer is minder dan gisteren. Er zou vandaag wel eens regen kunnen vallen, maar voorlopig is het droog. De tocht zal vandaag door de laatste dorpjes gaan en afbuigen naar Inle Lake. Om 10 uur zijn we bij het laatste cafeetje en drinken thee, eten koekjes en maken ons klaar voor de laatste kilometers. Het begint zachtjes te miezeren. Toch zien we ook plekjes op de heuvels waar de zon schijnt. Doorzetten maar! Als de regenmist overgaat in echte regen trekken we de poncho's aan. Het wordt nu tricky. Met veel water wordt het pad modderig en binnen no time hebben we zo'n extra kilootje modder aan onze schoenen hangen. Dat is nog niet het ergste, want Evelien haar schoenzolen beginnen steeds verder los te laten. Noodreparaties zijn noodzakelijk, dus Aung Aung haalt het touwtje uit zijn meegebrachte zwembroek en ik maak de zool stevig vast zonder de bloedsomloop te beperken. Het lijkt te werken, maar de regen houdt aan. De rode modder zit zo ongeveer in ons nek en glibberend en glijdend dalen we verder af. Na een paar kilometer begeeft ook de andere zool het en moet opnieuw gerepareerd worden. Op mijn kniën probeer ik de rode vette klei tussen de schoenen en zool uit te schrapen en opnieuw de zolen te fixeren. Evelien voelt zich er niet prettig bij, ook al niet omdat haar scheenbeen begint op te spelen. Afijn, om een lang verhaal kort te maken, trekken we uiteindelijk de hele zool van haar linkerschoen en gaat ze verder op het restant. Dat gaat beter. Andere wandelgroepen halen ons wel in, maar we maken inmiddels weer meters. Om 1300 komen we dodelijk vermoeid, vies en nat aan op het eindpunt van de trekking en genieten van een welverdiende lunch. De lucht is inmiddels weer opgeklaard en het is droog en dus warm.
Na de lunch nemen we afscheid van de schoenen van Evelien, verder op teva's, en lopen we naar de boot die ons naar 'Golden Cottages' zal brengen en genieten van de pittoreske tocht door de wiervelden en landerijtjes op Inle Lake. 's Middags verder rusten en bijkomen. De hut op palen met een veranda met uitzicht op het meer is fenomenaal. Zo ook de zonsondergang. Morgen een dag met boot en gids op en rond Inle Lake.

• 21 Juli 2016 - 22:45

Ron:

Ach gossie, arme Evelien! Wat een toestand. Je maakt wat mee, maar zó... Sop sop glibber glibber... "Na de lunch nemen we afscheid van de schoenen van Evelien...". Zien het voor ons. Houtstapeltje, schoenen er bovenop, een vlammetje erbij, maar niet voordat er tot Buddha is gebeden en de wierookstokjes geurden... Haha! Na Madagascar geen ondergoed meer, en nu geen schoenen, wat zal de volgende reis brengen...?

Sfeervol verslag weer, leuk om even mee te trekken. Ga het meteen googelen.
    Geniet van de laatste dagen, het zal met weemoed zijn als jullie weer huiswaarts keren...

• 23 Juli 2016 - 13:53

Fem:

Verschil tussen kleefrijst en gewone rijst is toch dat die ene kleeft? Grapje. Ik hoor de uitleg later wel.
    Leuk verslag weer om te lezen. Waardeloos dat Evelien haar stappertjes het begeven hebben. Lijkt me trouwens geen pretje om glibberend en glijdend een trail te volgen. Wij hebben dat op redelijk vlakke ondergrond in de Grand Canyon al eens gehad en dat wil je gewoon niet! Het gevoel geen grip te hebben.
    Leuk ook te lezen dat er toch zoveel groenten e.d. te zien zijn. Dat verwacht je eigenlijk niet in "Verweggistan"