8 juli Dagtocht Hpa An - Evelien jarig - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 8 juli Dagtocht Hpa An - Evelien jarig - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

8 juli Dagtocht Hpa An - Evelien jarig

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

08 Juli 2016 | Myanmar, Hpa-an

Vandaag is Evelien jarig! Dus wakker worden met een dikke kus.
Vandaag een druk programma. We vertrekken per Tuktuk (Mr. Ni Min) en Mjo naar een grot in de buurt waar we ook gaan kajakken door de rijstvelden. Vooral dat geeft prachtige foto's. Evelien met Mjo in de ene en ik in de andere kajak. De bootsman die voor de veiligheid zorgt mocht 1 van ons in problemen komen, begeleidt ons. Het is droog met stukjes blauwe lucht en af en toe zon. 26 graden.
Na zo'n 3 kwartier stroomafwaarts paddelen lijkt het mij verstandig om te keren. Het zal tegen de stroom in terug nog niet meevallen. De zon brandt lekker maar gelukkig hebben we een typische Kayin hoed op. Na zo'n 1 1/2 uur zijn we terug waar we vertrokken. Een prachtige tocht langs diverse pagodes en een totaal ander beeld zo vlakbij het water.
Snel de bovenkleding uit en zwemmen in het zwembad met glashelder water. Die anti zonnebrand hadden we beter wel gebruikt want de voeten, armen en benen zijn behoorlijk zalmkleurig -:(.
We gaan met de tuk op weg naar een klein dorpje met 30 inwoners, waar we de lunch gebruiken bij een lokale familie. Een geweldige ervaring bij de Kayin die ook een andere levensstijl hebben als de mensen uit de Mon state waar we gisteren waren. Veel dichter bij de natuur, erg eenvoudig en speciaal de mensen hier dan ook nog vegetarisch! We laten zien waar we vandaan komen (handig met google maps) en delen foto's van Nederland, Amsterdam en ons huis. (Handig OneDrive offline). Na een korte rustpauze, waarin Evelien met Atie belt (glasheldere verbinding!) gaan we verder naar de heilige plaats (Xxx) waar een tempel is gebouwd boven op een rots in de vorm van een wijnglas. Boven op de rots een prachtig uitzicht en Ies mag 3x op de gong slaan. De monnikken begrijpen er niets van, maar ja. Het geluid is fantastisch!
De volgende grot ligt zon 10 km verderop, uitgehouwen en gedecoreerd in de 7e eeuw na Christus (Kawcoon Cave) is opnieuw een belevenis. Prachtige decoraties uitgehouwen in kalksteen en opnieuw honderden Buddha beelden.
Om 1900 terug in hotel nadat Mjo ons instructies heeft gegeven hoe we morgen op eigen gelegenheid met de bus naar de 'Golden Rock' moeten komen. Mr Ni Min zal ons om 07.45 oppikken en naar de bushalte brengen.
Licht geemotioneerd nemen we afscheid van een geweldige tourguide die enorm heeft gewerkt om ons in korte tijd (3 dagen) veel van de Mon state en Kayin state te laten zien. Een gebied dat voor veel toeristen nog niet bekend is. Daarnaast hebben we ook veel met hem gelachen en dat is ook belangrijk! Op naar Yangong (zondag) via de Golden Rock (zaterdag)

• 08 Juli 2016 - 23:16

Ron:

Geweldig! Zó leuk om dit te lezen, morgen lees ik het nog eens want nu 23u op vrijdagavond, en mmmoe.
    Prachtig beschreven, we voelen iets van de sfeer.
    Evelien, nogmaals (want ook per sms, ?) van harte gefeliciteeeerd, prachtige locatie voor je verjaardag! Drie keer op de gong door Ies, zou terugkerend ritueel moeten worden op 8 juli... Wij zorgen wel voor de gong! :-)
    Veel mooie momenten bij de Golden Rock en dalijk terug in Rangoon. Bofferds! Ron en San die na De Trappenberg weer een aantal weken thuis is.

• 09 Juli 2016 - 18:18

Fem:

Leuk verslag. Leuk om te lezen. Dat geluid van de gong zou ik ook wel eens willen horen. Geweldig. En dan met de monnik op de foto;) Gelukkig is de website weer bereikbaar en krijg ik er een melding van. Grt. Fem en Frans