7 juli Boottocht over Thanlyin rivier naar Hpa An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 7 juli Boottocht over Thanlyin rivier naar Hpa An - Reisverslag uit Hpa-an, Myanmar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

7 juli Boottocht over Thanlyin rivier naar Hpa An

Door: ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

07 Juli 2016 | Myanmar, Hpa-an

Vandaag gaan we een schitterende boottocht maken van Mawlamyine naar Hpa An. Mjo haalt ons om 9 uur op en na 10 min arriveren we op de pier waar ons cruiseschip ligt afgemeerd. Een 10 m lange korjaal met zeildoek dak en 2 autostoelen voor de clients. Een krachtige dieselmotor met steekschroef zorgt voor een snelheid van zo'n 25 -30 km/u. Dat mag ook wel want we varen stroomopwaarts en de stroom is zeker 5 km/u tegen. Het is nog droog als we aanleggen bij het dorpje U Na Auk waar we de tempel Kawhnat gaan bezoeken met prachtig houtsnijwerk en versieringen, die is aangeboden door de Mon handelsreiziger Mr. Na Auk. We besluiten om van de pier naar het complex te lopen, want dan krijgen we een goed beeld van de dorpelingen en hun huizen op palen. We zijn de enige toeristen. Overal worden we begroet met Mingalar ba ( hallo) en lachen en zwaaien de bewoners. (Die ene gegooide kiezelsteen vergeten we maar) De tempel is inderdaad schitterend. Gebouwd in Mon stijl met 9 kleine verdiepingen op het basis grondvlak. Veel goud en glaswerk en gekleurde glazen ballen. Complete taferelen over het leven van Buddha in houtsnijwerk en prachtige plafond decoraties.
Terwijl de regen langzaam toeneemt keren we per tuktuk terug naar de boot.We vervolgen onze boottocht terwijl de regen met bakken uit de lucht komt. Dus de poncho's maar aan! Buiswater en regenwater waaien naar binnen. Een eenvoudige lunch, Verpakt in de traditionele lunchbox en voorbereid door de vrouw van Mjo (Mapweh) met deze keer veel visgerechten: Squid, vis, visse-eieren, salade, groente en rijst. Mango en kokos als toetje. Geweldig lekker!
Om 1400 meren we af in Hpa An waar we afscheid nemen van onze boot driver. Een tuktuk brengt ons naar het Angel Land hotel. We blijven hier 2 nachten en morgen gaan we kajakken en een tempelgrot bezoeken. Maar eerst vanmiddag vrij ter eigen besteding. Het is inmiddels droog, 26 graden.