19e dag 2 augustus - Antsiranana naar Ankarana - Reisverslag uit Ankarana, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu 19e dag 2 augustus - Antsiranana naar Ankarana - Reisverslag uit Ankarana, Madagascar van Ies en Evelien Biekart Verdonk - WaarBenJij.nu

19e dag 2 augustus - Antsiranana naar Ankarana

Door: Ies

Blijf op de hoogte en volg Ies en Evelien

02 Augustus 2011 | Madagascar, Ankarana

Vertrek om acht uur vanuit het klooster en 22km terug naar de hoofdweg. Nog een paar leuke souvenirs gekocht en moeder Overste gedag gezegd en bedankt voor de overnachting. Ze heeft niemand kunnen overhalen te blijven, dus we reizen verder met de complete ploeg.
Onderweg wordt nog een politieman opgepikt, die naar Antsiranana moet. De route wordt voortgezet naar Ankarana National Parc, waar we 2 nachten zullen blijven.
Tussen de middag arriveren we op de overnachtingsplaats en krijgen we onze hutjes toegewezen. Primitieve Malagasy hutjes met electro en een twin, double of single bed. Water uit de put en gezamenlijk gebruik van douche en toilet elders op het terrein. Eten doen we in de overkapte eethut. Het kookteam is al volop in de weer en de lunch bestaat deze keer uit salade, kip met rijst en een banaan toe.
's Middags om 1500 naar de "kleine Tsingy", als voorproefje op morgen. Veel lemuren gezien (crown lemur), vogels, papegaaien, een uil en natuurlijk de Tsingy's. Die zijn ontstaan doordat kalk afgezet op de zeebodem (denk maar aan messcherp koraal) omhoog is gestuwd, net zoals in Isola is gebeurd met zandsteen. Hier zijn zeer merkwaardig gevormde rotspartijen ontstaan, uitgesleten in messcherpe structuren, doordat de wind in dit gebied van 3 kanten komt. We hebben zoiets nog nooit gezien. De foto's spreken voor zich, maar die kan ik pas later toevoegen. Ook wordt aan het eind van de tocht voor de liefhebbers een vleermuisgrot bezocht. 165 treden omlaag naar de "kathedraalgrot" en daarna evenzoveel trappen omhoog de grot in. Stalactieten, Stalacmieten, blauwe grot spinnen en kleine "tsjilpende" vleermuizen in grote kolonies. De oogjes glinsteren in het licht van onze zaklampen. Daarna nog snel naar de ingang van de kathedraalgrot, waar een groter type vleermuis huist met een spanwijdte van zo'n 50cm.
Het wordt nu buiten snel donker dus rap omhoog 165 treden naar de wandelroute en terug naar de bus. De vleermuizen scheren ons in het schemer rakelings om de oren, maar raken ons niet. Ze vliegen uit voor hun nachtelijk maal aan insecten.
Om half zeven terug op het kampement, douchen (koud water, maar word je sterk van zei m'n lieve moeder altijd!), eten (gebonden groente/aardappelsoep, spaghetti bolognese en papaya toe) en naar bed. Het was een lange dag met grote inspanningen in hoge temperaturen. (het is hier overdag zo'n 30 graden).
Benieuwd hoe dat slaapt in zo'n bamboehut.
Morgen een lange wandeling naar en over de Tsingy Grandes.